• LOGIN
  • Geen producten in je winkelmand.

Login

Home Forums Een praktische route in 7 stappen voor strategische webinarmarketing

Een praktische route in 7 stappen voor strategische webinarmarketing

Dit onderwerp bevat 0 reacties, heeft 1 stem, en is het laatst gewijzigd door  Francisca Frenks 3 jaren, 1 maand geleden.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #1114

    Francisca Frenks
    Sleutelbeheerder

    Hoe gebruik je jouw webinar(s) zo strategisch mogelijk? Webinars zijn geen op zichzelf staand onderdeel in je marketing.  Het doel van je webinars is het ondersteunen van je salesfunnel.  Suspects bijvoorbeeld hebben een andere informatiebehoefte dan prospects en ‘sales-ready leads’.

    Een op zichzelf staand webinar waarin je vertelt over je product of dienst heeft als maximaal resultaat dat de deelnemer iets heeft gehoord over jouw product of dienst. En niet meer dan dat. Wat je éigenlijk wilt is nieuwe contacten meenemen op jouw pad in het salestraject.  Je hebt vertrouwen nodig. En vertrouwen komt in stapjes.

    Een marketingwebinar zou geen eenmalig event moeten zijn maar onderdeel van een strategisch programma.  Voor zowel grote als kleinschalige programma’s werkt het goed om uit te gaan van stappen die parallel lopen aan de salesfunnel.

     model praktische route

    Stap 1: bewustzijn creëren.  De markt of jouw doelgroep weet nog niet dat je bestaat.  Een nieuw contact heeft vooral behoefte aan informatie. Een whitepaper kan  aan deze behoefte voldoen.  Een bijkomend voordeel van het ontwerpen en schrijven van een whitepaper is dat het je dwingt na te denken over wat je wilt vertellen en aan wie.

    Stap 2: interesse wekken. In het eerste webinar dat een nieuw contact bij jou volgt heeft hij behoefte aan informatie die voor hem iets toevoegt. Nieuwe kennis, een bijzonder product of dienst: zijn interesse moet gewekt.

    Stap 3: aandacht vasthouden. Als de interesse is gewekt komt de uitdaging de interesse en aandacht van de suspect vast te houden. Ontwerp een middel of medium wat inhoudelijk aansluit op het kenniswebinar: bijvoorbeeld een 3-minuten video met een praktijkcase.

    Stap 4 en 5: verleiden en vertrouwen opbouwen. De prospect weet nu wat je kan en wat je doet. Vervolgstappen zijn gericht op verleiden en opbouwen van vertrouwen.  Het opvolg webinar gaat een stap verder dan het eerste webinar: kies een onderwerp waar je dieper op ingaat of geef een demonstratie. Zorg dat deelnemers letterlijk ‘het gezicht van de organisatie’ zien. Koppel deze stap aan een verleidelijk vervolg: een proefproduct, korting of andere ‘verleiding’ die goed bij de organisatie past.

    Stap 6: Zekerheid geven en overtuigen: Behandel je lead als ware hij al klant. Laat zien wat je voor hem doet of kan betekenen als hij klant zou zijn. Een voorbeeld is een (product)training. Overtuig de prospect door middel van je product of dienst zelf.

    Stap 7: nazorg: Denk bij het ontwikkelen van het pre-sales marketing programma al na over wat je de klant na de verkoop te bieden hebt.  Kennis delen en uitdragen is een vaak gehoorde reden om webinars in te zetten in een strategisch marketingprogramma. De nazorg of aftersales ligt vaak bij een andere afdeling,  maar de kennisbehoefte van de klant stopt niet bij zijn aankoop!

    Het maakt niet uit of je de stappen invult zoals boven beschreven. Het belangrijkste is dat je kiest voor een planmatige aanpak. Alleen dan kun je, op je eigen manier en in je eigen vakgebied, jezelf evalueren en verbeteren.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

© 2016 DYHMe.com | All rights reserved. |  Disclaimer
5e0eb19c310d2095d03611ac6f7d42b5''''''''''''